88843088 - 88843025 - 88848075 - 88843137 - 09122038368 info@hlcgroup.ir

پروتکل های ارتباطی | پورت مجازی، حقیقی چیست؟

پورت RS232

کلیه مقالات

پروتکل های ارتباطی | پورت مجازی، حقیقی چیست؟

ارسال شده توسط پشتیبانی

 پورت مجازی، حقیقی چیست؟

در معنا به معنی درگاه است برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‏شود.‏
 تمام پورت ها حفاظت شده می‏باشند  و یا به عبارت دیگر بسته هستند و تنها موقعی باز می‏شوند که ‏اطلاعات بخواهد از آن عبور کند.
ما در این مقاله قصد معرفی دو پورت مجازی و حقیقی را داریم.

پورت حقیقی Real  Port  

پورت RS232

همان درگاه‏های سخت افزاری می‏باشند که قابل لمس و رویت هستند و مکانی فیزیکی را اشغال می کنند. مبادله ی بیت به بیت اطلاعات تنها از طریق یک کانال را ارتباط سریال می گویند. در چنین حالتی یک بایت از اطلاعات بصورت هشت بیت یکی پس از دیگری ارسال خواهند گردید. مزیت عمده روش فوق استفاده از یک دو زوج سیمRXD , TXD  برای ارسال و دریافت داده است.پایه های پورت سریال

پورت سریال یکی از متداولترین روش های موجود جهت اتصال یک دستگاه به کامپیوتر است . با اینکه سیستمهای جدیدتر سعی در استفاده محدود از پورت سریال را داشته و پورت USB را مورد توجه بیشتر قرار می دهند ولی همچنان دستگاههای متعددی در اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق مانند PLC و HMI و بعضی از سنسورها مانند شتاب سنج‏ها هستند که هنوز از پورت سریال برای راه اندازی آن استفاده می‏شود پورت های سریال یک کانکتور استاندارد و یک پروتکل را به منظور اتصال دستگاه‏هائی نظیر همان PLC و … به کامپیوتر را ارائه می نمایند.

پورت مجازی    Virtual Port

پورت سریال مجازی

پورت مجازی توسط یک درایور نرم افزاری ایجاد می‏شود.
یک سیستم عامل دارای ۶۵۵۳۶ عدد پورت مجازی میباشد که از شماره ۰ شروع و با شماره ۶۵۵۳۵ به اتمام میرسند.
 استفاده از پورت سریال مجازی مشابه پورت سریال واقعی است و کافی است درایور مربوط به آن را نصب کرد و با تعیین شماره پورت مجازی و تنظیم پارامترهای مربوط به آن که شامل Baudrate ,Data bites ,Stop bits ,Flow control می‏باشند ( که به صورت کامل در مقاله‎‏های بعدی توضیح خواهیم داد ) می‏توان آن را به یکی از  برنامه‏های کاربردی نظیر HyperTerminal یا LabView  یا …. متصل کرد.

آیا همیشه میتوان از پورت مجازی به جای پورت سریال استفاده کرد؟

در بعضی از پروژه‏های اتوماسیون صنعتی یا ابزاردقیق نرم افزارهای آنها روی پورت سخت افزاری قابل اجرا هستند و استفاده از پورت نرم افزاری امکان پذیر نیست.

لازم به ذکر است که پورت مجازی(VCP)  هنوز در صنایع اتوماسیون صنعتی جای خود را به دلایلی باز نکرده است یکی از این دلایل گم کردن پورت USB  می‏باشد.به عنوان مثال ما در بعضی پروژه‏ها نیاز به این داریم که تغذیه سخت افزار از طریق کامپیوتر تامین شود این  امکان برای USB موجود است زیرا دارای پایه تغذیه مستقل می‏باشد اما برای سریال حقیقی این امکان وجود ندارد که میکرو Xmega  به دلیل کمتر مصرف کردن جریان نسبت به میکرو AVR  از کاربرد بهتری در اینگونه پروژه‏ها دارد.

کاربرد پورت مجازی و حقیقی

به عنوان مثال اگر یک میکروکنترلر Xmega را بخواهیم به یک PC متصل کنیم که بر روی آن پورت حقیقی وجود نداشته باشد می‏توانیم توسط نصب درایور و استفاده از آی سی سخت افزاری مانند FT232 امکان اتصال میکرو Xmega  را داشته باشیم.

  • آوریل 30, 2013

منتظر شما در کانال تلگرام شرکت هستیم

می خواهم از قیمت محصولات جدید مطلع شوم